Sidor

lördag 12 november 2011

Frukost...

Hallo mina kära, hoppas att ni haft en härlig dag =)
Finns det något bättre än att vakna upp till doften av nybakta frallor... jorå det var precis vad jag gjorde idag. 

För ett tag sedan fick jag ett recept på källarfranska av min kollega, det som var så perfekt med det var att man fixar till frallorna kvällen innan och låter dem sen stå över natten i kylskåpet. På morgonen när det är dags för frukost ställer man in dem i ugnen och på 10 minuter har du ljuvligt doftande morgonbröd =) 
Tänkte dela med mig av detta perfekta recept =)


3 dl ljummet vatten
2 msk olja (jag tar olivolja)
1/2 pkt jäst
1 tsk salt
1 tsk socker
ca 7 dl vetemjöl

Gör så här: Blanda vatten, olja, jäst, salt och socker. Rör så att jästen löser sig. Tillsätt mjölet. Arbete ihop degen, dela i 10-12 delar och rulla dessa till bullar. 
Lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt. Ställ in plåten i kylen över natten. Gräddas på morgonen i 250 grader i 10 minuter. Pensla de färdiggräddade bullarna med kallt vatten om ni vill ha en mjukare skorpa. Jag har penslat mina med lite vispat ägg och sen strött lite ost på några och vallmo på resten. 
Håll till godo, och det är verkligen gott kan jag lova =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar